motoryzacja Wiadomości Branżowe

Goodyear Dunlop opon docenia wagę oznaczenia opon

Dyskusja na temat etykietowania opon

Warszawa, 4 czerwca 2012 r. – Jednym z głównych tematów podczas Kongresu Oponiarskiego i towarzyszących mu Międzynarodowych Targów Oponiarskich, zorganizowanych przez czasopismo „Aftersales Magazine” w Holandii, była dyskusja na temat nowych unijnych przepisów dotyczących etykietowania opon. Zainicjował ją Arthur de Bok, Prezes Goodyear Dunlop w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. Wskazując niewątpliwe korzyści płynące ze zmian legislacyjnych, zwrócił uwagę także na ograniczenia związane z tym, że na etykiecie będą prezentowane jedynie trzy parametry opony.

„Etykietowanie to bardzo dobre i potrzebne rozwiązanie, dzięki któremu nabywca będzie mógł właściwie ocenić opony oraz optymalnie dobrać je do swoich potrzeb. Jednak na etykiecie zawarte będą zaledwie trzy parametry opony, a o jakości ogumienia świadczy znacznie więcej czynników” – powiedział Arthur de Bok w obecności ponad 300 ekspertów z branży motoryzacyjnej i oponiarskiej.

Od 30 maja br. producenci opon mogą dobrowolnie informować o określonych przez Unię Europejską parametrach ogumienia na obowiązkowym unijnym oznaczeniu w formie etykiety dołączonej do produktu. Będzie ona graficznie informować o jakości opon, uwzględniając ich trzy kluczowe parametry: przebiegi, przyczepność na mokrej nawierzchni i poziom emitowanego hałasu.
Nowe ustawodawstwo zacznie obowiązywać w listopadzie br. W związku z nadchodzącą zmianą przepisów, Goodyear Dunlop będzie edukował w tym zakresie ponad 18 000 sprzedawców z całej Europy, współpracujących z firmą. Szkolenia odbędą się podczas międzynarodowych targów oponiarskich REIFEN, które odbędą się w Essen w Niemczech od  5 do 8 czerwca br. Będzie to jedno z wielu działań informacyjnych, prowadzonych od lat przez firmę.

Arthur de Bok wyjaśnił, że Goodyear Dunlop od początku pozytywnie odbierał planowane wprowadzenie etykiet na opony, zawierających informacje o trzech parametrach: przebiegach, zachowaniu na mokrej nawierzchni oraz poziomie hałasu zewnętrznego.
„Goodyear Dunlop docenia wartość unijnego etykietowania opon z uwagi na płynące z niego korzyści dla konsumentów. Etykiety pomogą klientom podejmować decyzje w oparciu o klarowne informacje, kierując ich w stronę opon bezpieczniejszych i bardziej przyjaznych środowisku. Od chwili ogłoszenia decyzji o wprowadzeniu nowego oznakowania opon informowaliśmy i edukowaliśmy setki tysięcy interesariuszy w całej Europie na temat znaczenia tych zmian. Goodyear Dunlop będzie kontynuować działania edukacyjne związane z tym kluczowym dla branży oponiarskiej tematem” – powiedział Arthur De Bok.

„Unijne oznaczenie opon nie mówi jednak wszystkiego o parametrach opony czy jej oddziaływaniu na środowisko. Istnieje wiele innych, ważnych kryteriów bezpieczeństwa nie ujętych na etykiecie, jak np. hamowanie na suchej drodze czy właściwości trakcyjne. Goodyear Dunlop przy ocenie swoich produktów bierze pod uwagę ponad 50 parametrów. Niezależne testy opon, prowadzone przez kluby motoryzacyjne i czasopisma uwzględniają przeważnie do piętnastu kryteriów, a etykieta obejmuje tylko trzy wybrane. Etykiety mogą również nie w pełni odzwierciedlać właściwości produktów przeznaczonych do zastosowań specjalnych – a takimi są np. opony zimowe, które przygotowuje się pod kątem jazdy w specyficznych zimowych warunkach, przy niskich temperaturach” – zwraca uwagę
A. de Bok.

Goodyear posiada 114 lat doświadczenia w projektowaniu jednego z najistotniejszych elementów każdego pojazdu: opon. Firma czynnie uczestniczy w debacie na temat bezpieczeństwa związanego z oponami i przyczynia się do poprawy bezpieczniejszego ruchu drogowego. Przejawem tego jest dołączenie przez Goodyear Dunlop do sygnatariuszy Europejskiej Karty Bezpieczeństwa Drogowego (ERSC) i poparcie pomysłu Unii Europejskiej dotyczącego etykietowania opon, który ułatwia nabywcom ocenę właściwości opon z punktu widzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa. Firma opowiedziała się także za wprowadzeniem obowiązkowego systemu monitorowania ciśnienia w oponach (elektronicznego systemu przeznaczonego do sprawdzania ciśnienia powietrza wewnątrz opon) we wszystkich nowych samochodach osobowych począwszy od 2012 r., a we wszystkich autach od 2014 r. Goodyear Dunlop popiera również pomysł wprowadzenia w krajach członkowskich UE przepisów dotyczących stosowania opon zimowych, aby poprawić bezpieczeństwo na drogach w warunkach zimowych.

Goodyear jest jednym z największych producentów opon na świecie, z centralą w Akron, w stanie Ohio, USA. Firma wytwarza opony, wyroby gumowe oraz środki chemiczne w ponad 53 zakładach w 22 krajach. Swoją działalność prowadzi w większości krajów świata. Dwa ośrodki innowacji – w Akron w stanie Ohio i Colmar-Berg w Luksemburgu rozwijają najnowocześniejsze produkty i usługi, które wyznaczają branżowe standardy w dziedzinie technologii i parametrów. Goodyear zatrudnia około 72 000 pracowników. W Polsce firma oferuje opony takich marek, jak: Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava i Dębica. Jest także głównym akcjonariuszem Firmy Oponiarskiej Dębica S.A.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy


Tagi: #LIFESTYLE   #Motoryzacja